Dalibor Borovička, direktor Daikin Hrvatska - obnovljivi izvori energije, odnosno dizalice topline
Objavljeno na datum:
Mnoge vlade subvencioniraju cijene fosilnih energenata (kao i naša) i povećao se rok isplativosti dizalica topline
Prošle je godine Daikin spektakularnom proslavom obilježio 100 godina japanske izvrsnosti, 2023. godine slavilo se 50 godina poslovanja na tržištu Europe, a prošle godine i 20 godina poslovanja u Hrvatskoj. Prilika je to da nam na pitanja o Daikin prednostima, trendovima i planovima za budućnost odgovori Dalibor Borovička, dipl. ing., direktor tvrtke Daikin Hrvatska.
• Daikin je prošle godine proslavio stotu obljetnicu postojanja. Kako Vi gledate na povijest Daikina i razvoj u Hrvatskoj od njegovih početaka do danas?
- Tvrtku je 1924. osnovao Akira Yamada, mladi japanski inženjer i početak je obilježila proizvodnja radijatorskih cijevi za zrakoplove. Godine 1935. počeli smo se baviti radnim tvarima, što je dovelo do Mifujiratora - našeg prvog klima-uređaja koji smo proizveli 1938. 20 godina kasnije proizveden je prvi paketni klima-uređaj na osnovi tehnologije dizalice topline koji je bio upotrebljiv u kućanstvima i - započela je era klimatizacije. Daikin dolazi u Europu (u Belgiju) 1973. godine i tu pokreće proizvodnju. Ogromno dostignuće tvrtke dogodilo se 1982. godine – početak proizvodnje našeg sustava s promjenjivim volumenom radne tvari (VRV) za centralnu klimatizaciju i grijanje čija je peta generacija danas na tržištu.
Biti prvi uvijek je bio jasan cilj za Daikin pa se 1997. prvi bavimo proizvodnjom ekološke radne tvari R 32, a dvije godine kasnije nastaje i Ururu Sarara - prvi klima-uređaj na svijetu koji kontrolira vlažnost zraka u prostoru. Izuzetno smo ponosni na 2006. godinu i početak proizvodnje dizalice topline zrak - voda. Tada je nastala Daikin Altherma - i danas sinonim za takva rješenja. Najnovija povijest fokusira nas na održiva rješenja i proizvode, približavanje krajnjim kupcima i digitalizaciju, što se sve može vidjeti u naših 11 Experience Centara u Europi.
A što se tiče Hrvatske, do sada smo prošli kroz tri faze razvoja i započeli četvrtu. Prvih 7-8 godina stvarali smo kredibilitet brenda Daikin, druga se faza odnosila na ozbiljno stvaranje tržišta, a ona nam je omogućila i proširenje na BiH. U trećoj fazi koja je započela 2020. godine s modelom „co-creation“ pronašli smo nove ideje za suradnju i tržišni rast, dok će novo doba poslovanja od 2026. godine obilježiti daljnji razvoj, digitalizaciju i nova rješenja.
• Jedan ste od predvodnika u proizvodnji dizalica topline u svijetu. Što se događa na tržištima mnogih europskih zemalja, koji su tome uzroci i kako to stanje prebroditi?
Tržište renovacija je u posljednjih nekoliko godina u padu, a uzroci su divljanje inflacije od post-Covid vremena i nestabilne cijene energije do čega su dovele mjere uslijed rusko-ukrajinskog rata, a sve to ne daje ljudima stabilnost i sigurnost za ulaganje. Mnoge vlade subvencioniraju cijene fosilnih energenata (kao i naša) i povećao se rok isplativosti dizalica topline. Fokus Daikinove strategije je na novogradnjama i nastavku edukacije instalatera i servisera. Novi proizvod Altherma 4 s radnom tvari R 290 i nova usluga produljenog jamstva i servisne podrške uz naš program „Stand By Me“ za krajnje korisnike Daikinovi su odgovori na trenutačno stanje tržišta do njegova oporavka. Osim toga, ove će godine kroz naš trening-centar proći više od 500 instalatera iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine i regije i imamo ozbiljan plan proširenja kapaciteta i kvalitete edukacija.
Cijeli intervju može se pročitati u 5. broju časopisa PRAVA klima.