Zašto su poduzetničke kompetencije važnije nego ikad?
Objavljeno na datum:
24.02.2025.
Društvo je u pandemiji doživjelo globalnu transformaciju životnih uvjeta, načina razmišljanja, ponašanja i navika. Mnoga poduzeća su doživjela neuspjeh, dok je određeni dio u tome pronašao svoju priliku. Uglavnom se radi o sektoru digitalnih tehnologija, digitalnim startupovima koji postižu velike stope rasta te koji će zasigurno u budućnosti imati mjesto značajnog mehanizma otpornosti ekonomije.
Međutim, poduzetništvo nije rezervirano samo za startupove, gazele, jednoroge i ostale brzorastuće poduzetničke kreacije. Poduzetnička kompetencija jedna je od osam cjeloživotnih kompetencija koje je u dokumentu Preporuke o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje 2006. usvojio Europski parlament i Vijeće Europske unije. Kroz niz strategija i mjera Europska unija nastoji integrirati poduzetničke kompetencije u sustav obrazovanja, i to na svim njegovim razinama. Pored primjerice komuniciranja na materinskom jeziku, stranom jeziku, osnovne matematičke pismenosti te digitalnih vještina, njegovanje poduzetničkog načina promišljanja i inicijative nešto je što bi svaki građanin trebao razvijati za ispunjeniji i zadovoljniji osobni i profesionalni razvoj, zdrav i održiv način života, socijalnu uključenost i aktivno građanstvo. Važnost poduzetničkih kompetencija nadalje je istaknuta usvajanjem Europskog okvira poduzetničkih kompetencija – EntreComp (the European Entrepreneurship Competence Framework) od strane Europske komisije 2016. godine, koji kroz detaljni pregled 15 poduzetničkih kompetencija čini ključni alat na raspolaganju državama te društvu općenito za tranziciju Europe prema poduzetničkom društvu. Općeprihvaćena definicija poduzetništva kao kompetencije podrazumijeva sposobnost djelovanja prema prilikama i idejama, te njihove transformacije u vrijednosti za druge.
Temelji se na kreativnosti, kritičkom razmišljanju i rješavanju problema, preuzimanju inicijative i ustrajnosti te sposobnosti suradnje u planiranju i upravljanju projektima koji su od kulturne, društvene ili komercijalne vrijednosti. Krizne situacije, kao što je recentna Covid-19 pandemija, uče nas kako su inicijativa, pozitivan stav prema promjenama i preuzimanje odgovornosti za vlastiti uspjeh, kao osnovne odrednice poduzetničkog načina promišljanja, jedini ispravni i dugoročni put za osobni, privatni i profesionalni razvoj.
Izv. prof. dr. sc. Mirjana Grčić Fabić, Katedra za ekonomiku poduzeća, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Rijeci